Eat more for less!

Det er helt utrolig hvor mange kalorier du kan spare deg i løpet av en dag, ved å velge den riktige maten. Ved å ta smarte valg når det kommer til hva du putter i deg, så kan du fort spare opp til 500-1000kalorier pr. dag. For vi alle vet, at det er fort gjort å spise ALTFOR mange kalorier i løpet av dagen. Ved å småspise en kjeks her, og en liten kjeks der - så kan det faktisk fort bli opp i mot 3-400 kalorier ekstra.

 

 

      

 

Cafe bakeriets kjeks for eksempel, er vel noe vi alle har smakt. Og ja, de er sinnsykt gode - litt for gode kanskje? :) Men det vi glemmer å tenke på er at en sånn kjeks, inneholder altfor mye sukker og fett. Ofte tenker vi at, selv om vi BARE spiser 1-2  stk så er vel ikke det noe farlig vel? 1-2 av disse blir fort 300kcal ekstra.

Jeg mener for all del ikke at du skal telle kalorier, men heller tenk fornuftig. Ofte så kan man sitte å småspise, kun fordi at man kjeder seg eller bare spiser for å spise. Bli flinkere til å lytte til kroppen, om du er sulten eller ikke.

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare for å illustrere hvor mye mat du kan faktisk få, ved å spise den riktige maten - så kommer du til å få den en liten tankevekker. Verdens beste frokost som jeg spiste i dag, inneholdt totalt sånn ca 340 kcal. Og da spiste jeg MYE mat, for lite kalorier. Blodsukkeret holder seg stabilt og jeg har en god metthetsfølelse i opptil 3 timer etterpå. Det er det spisemønsteret jeg liker å spise etter, hver 3.time. Jeg fungerer aller best på 4 hovemåltider (Frokost, lunsj, middag og kvelds), hvor jeg spiser meg god og mett.

 

Og hva er så verdens beste frokost?

HAVREGRØT ♥ 

 

 

Her er det ca:

50-60 g havregryn

100g cottage cheese

Blåbær

Sukrin og kanel

 

 Middag er vel det måltidet som er mest i fokus. Det er da familien samles, og det skal være en god stund. Som alle andre måltider, så gjelder deg også her å tenke på hva du putter i deg. En lettvint og kjapp løsning er å ta med seg familien på Mc Donalds eller Burger King. Lettving og kjapt, ja! Men næringsinnholdet er til å dø av - mye salt, fett og et skyhøyt kcal innhold. Mye mer enn hva du faktisk tror. Det er en grunn for at det heter junk food - for det er nettopp det - SØPPELMAT!

 

SKREMMENDE!!




En måte å unngå disse løsningene i hverdagen er å planlegge, som jeg har nevnt mange ganger før. Lag heller store porsjoner, slik at du enkelt har tilgang på sunn og næringsrik mat i en hektisk hverdag. Personlig er jeg stor fan av dette.

Her er et eksempel på hvordan jeg gjør dette - 4 ovnsstekte kyllingfileter som er krydret med mine favoritt krydder, karbohydrater fra søtpoteten og fiber fra grønnsakene. Jeg laget en brokkoli - blomkål - søtpotet mos. Kokte det hver for seg. Også  blandet det hele sammen i en blender, slik at det ble en kremaktig konsistens. Kjempe godt, sunt, mat som kroppen trenger for å bli sterk,  og ikke minst - MYE mat for lite kalorier. Jeg spiser heller dette, kontra 2 kjeks til middag - dere skjønner poenget??

 

     

 

 

Helgen er over og jeg fikk en perfekt avslutning, ved å lade opp med en time spinning før en ny uke sparkes i gang.

Nye uke, nye muligheter og nye mål skal settes!

Er dere med? :D

 










 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits