Stol på deg selv!

Vi alle er forskjellige individer som mennesker. Det at vi er så forskjellige, fører igjen til at vi har ulike behov. Når det kommer til livsstilsendring, enten om du vil ned i vekt, opp i vekt, redusere fettprosent, bli sterkere, bygge muskler - eller rett og slett bare bli flinkere til å trene regelmessig. Noe som majoriteten ofte ønsker. Valgene er mange, men det er opp til DEG å finne ut hva du vil.

Det kan være lurt å rådføre seg med en PT, eller noen som har kunnskap om trening & kosthold for å få litt veiledning og starthjelp. Du kan ha alle slags mulige kostholds planer og treningsplaner som henger opp på kjøleskapet - som garantert vil fungere. Det er i hvertfall det du har blitt fortalt. Det går en stund, men det skjer ikke en dritt. Hva gjør du feil? Vel, skal du finne ut hva som fungerer for deg - så må du faktisk følge en plan. Det kan være lett jukse, og da må man også være ærlig med seg selv. Jeg har vært såå flink i 3 dager nå, så da fortjener jeg en sjokolade. Fortsetter du slik, så oppnår du hvertfall ingenting. Så hvordan komme seg ut av denne onde sirkelen?

 



 

Jeg har skrevet tidligere at jeg ville kvitte meg med de ekstra feriekiloene fra i sommer. Jeg har ligget en god stund i et kcal overskudd og koset meg mer i helgene. Og da er det ikke rart at man ikke får resultater. Jeg holder meg jo i bunn og grunn til sunn mat, da det er det jeg liker best. Men jeg har hatt en enorm bakeglede siste tiden, og laget meg gode og sunne desserter hver dag. Men dessertene kan være så sunne de bare vil, men 500 kcal ekstra er 500 kcal ekstra. Derav et kcal overskudd. Jeg var liksom litt redd for å være sulten. Man dør jo ikke av å kjenne litt på det å være sulten, før man skal spise.

Det var på tide å ta tak i seg selv. Den siste uken, siden forrige tirsdag har jeg stolt på meg selv og gjennomført både trening og kostholdet på MIN måte. Dette er noe jeg må lære meg til å bli flinkere med. For det har jo faktisk fungert. Jeg kjente på kroppen, at jeg bare ble stresset av alle slags kostholdsplaner og treningsprogrammer - så dette er riktig for meg akkurat nå. Jeg gikk ned 1,6 kg på en uke, det er jo egentlig ganske mye på en uke - men jeg tipper nok at det meste er vann. Det eneste jeg gjorde var å virkelig lytte til meg selv, og kjenne etter om jeg virkelig var sulten eller om jeg bare hadde lyst på noe. Som regel så er det jo egentlig det siste, at man har lyst på noe å kose seg med. Mat er jo godt, så det er jo forståelig.

En ting er hvertfall sikkert, skal du ned i vekt så for all del: SPIS! Er du en nutrilett slanker, så synes jeg bare synd på deg. Det er jo ikke mat, du får ikke energi og du sulter bare deg selv. Kroppen har jo ingenting å jobbe med. Mulig noen er uenige med meg, men det er hvertfall min mening.


I kjøleskapet mitt, så har jeg ordentlig mat å velge i. Ettersom jeg elsker å spise sunt - så finner du faktisk bare sunne råvarer i mitt hjem.

I mitt kjøkken/kjøleskap finner du:

Nøtter

Mager kesam

Cottage Cheese

Yoplai vanilje yoghurt

Havregryn

Sukrin - MUST!

Lett syltetøy

Div krydder

Potet/Ris

Egg

Proteinpulver

Riskjeks (til etter trening)

Bær, frukt og grønt

Skummet melk

Kjøtt, kylling og fisk

Mandelmel, kokosmel.

 

Dette gir meg så mye! Både energi, pluss at det er så godt for kroppen min. Haters gonna hate!  Du trenger verken å sulte deg selv, eller spise kjedelig for å gå ned i vekt. Men du må bare vite hva og hvordan du skal spise. Selv foretrekker jeg 4 måltider, da det fungerer best på meg. Noe annet fungerer kanskje på deg. Jeg forbereder alltid mat, som jeg tar med når jeg skal på skolen, praksis eller på jobb. Slik slipper man å kjøpe dårlig mat i kantina, med dårlig næringsinnhold og som gir deg null energi.

Jeg er avhengig av å trene, så jeg ligger på rundt 4-5 økter i uken. Jeg kommer til å kjøre fullkroppsøkter framover. Baseøvelsene er et must for meg, også supplerer jeg med det jeg har lyst til akkurat der og da. Jeg kommer nok til å ligge på 2 kanskje 3 styrkeøkter, og resten cardio iform av spinning og intervaller. Powerwalker, morgencardio (hvis jeg vil) tar jeg utenom, det regner jeg ikke med som trening.

 



 

Jeg merker at bodyfitness lysten i meg begynner å dabber mer og mer av. Jeg er liksom ikke SÅ gira, på å bygge og bli stor lengre. Jeg har et nytt mål akkurat nå, det er å være frisk, fit og sunn! Altså jeg synes fortsatt at bodyfitness og muskler er utrolig rått, og jeg og vil stille en gang i livet mitt. Men det må liksom passe litt inn, og ikke minst så må jeg ha nok grunnlag med muskelmasse. Jeg kjenner at jeg har mer viktigere ting, som jeg må tenke på akkurat nå. Jeg stresser mer med HVA jeg skal til høsten, og HVOR jeg havner. Kanskje litt tidlig å "bekymre" seg for det, men jeg er en kontroll freak og jeg liker å vite hva som venter på meg. Det sier seg selv at jeg er vinglepetter, når jeg tenker på alt i fra grunnskolelærer til fysio.

 

Jeg har hatt helt treningsfri idag - faktisk. Kroppen trengte å hente seg litt inn. Restitusjon er viktig også, husk det. Jeg har vært i praksis hele uken her, bortsett fra i dag. Da var jeg på skolen, for å skrive mer på bacheloren min. Praksis står for tur igjen i morgen, matpakkene er klare. Så da er det bare å komme seg opp av senga kl 06.00 - rise and shine! Siste styrkeøkta tar jeg i morgen, også blir det morgencardio og intervaller i helgen.

 

Over og ut fra skolejenta ;-)

 





 



Én kommentar

Camilla

08.11.2012 kl.21:03

Bra skrevet

Gå på picturees.blogg.no sin blogg!

Hun har ukens instagram og måndens blogg.

Nå er det spørsmålrunde så skriv i kommentar feltet

Og kom da vel til picturees.blogg.no !

Skriv en ny kommentar

hits